Ammer stadig - 9 mdr.

24. september 2009

Alder:
9 mdr.

Ammer stadig - 9 mdr.

Hej Helen

Vi har det lidt "sjovt" med vores datter på ni måneder når hun skal spise. Hun vil gerne have en par skefulde/stykker mad, men så takker hun nej (det er i hvert fald sådan vi tolker det), og vil ikke have mere. Hun lukker munden, drejer hovedet væk, og brokker sig lidt. Hvis vi så giver hende noget legetøj, så kan der godt komme lidt mere ned.

Jeg ved godt at man skal være opmærksom på barnets mæthedssignaler, men kan det virkelig passe at hun er mæt efter så lidt mad.

Hendes dag (mad og søvn) ser således ud.

ca. 6:30 vågner hun, og ammes
ca. 7:30 havregrød eller anden grød, nogle gange med frugtmos
ca. 9:30 ammes og puttes til formiddagslur
ca. 12:00 vågner
Ca. 12:30 frokost som er små rugbrødshapser eller grød, grønsager enten som mos eller små stykker
ca. 14:30 lidt frugt, og nogle gange ammes
ca.15:00 puttes til eftermiddagslur
ca. 16:00 vågner
ca. 16:30 lidt grønt at gnave i mens aftensmaden bliver lavet
ca: 17:00 aftensmad, kød, kartofler, grøntsager, både som mos og i små stykker
ca. kl 19:oo lidt grød med frugtmos
ca. kl 20:oo ammes og puttes
ca. kl 22:oo ammes i søvne
ca: kl 03-05 meget urolig, vågner hver 10 min

Som du kan se, så ammer jeg stadig, og det vil hun meget gerne, men det er kun formiddag og aften hun for alvor tager fra, de andre gange tror jeg mest er hygge.

Hun er ikke så god til at tykke, faktisk tygger hun ikke rigtig endnu, hvilket så også gør at hun kan have en rugbrødshaps i munden i flere minutter. Jeg har prøvet at bløde rugbrødet op i vand, men det giver ikke den store forskel.

Jeg prøver at give hende varieret mad, både hvor det ligger hver for sig, og hvor det er blandet, med og uden sovs, med og uden frugtmos, sødt og surt osv. men det gør ikke den store forskel. Hun takker nej efter få mundfulde. Er hun virkelig mæt efter så lidt? har også prøvet at lade hende spise lidt selv, det går også fint med et par stykker, men så takker hun nej igen.

Vi føler at vi nærmest skal stå på hovedet i underholdning for at få hende til at åbne munden og spise. Har ikke indtryk af at hun er specielt kræsen.

Måske er det tænder, jeg ved det ikke, dem har hun i hvert ikke fået nogen af endnu, men jeg synes at problemet ...

Annonce

... har varet længere...

Vi har også store problemer med hende om natten.
Hun vågner og er ked af det, så får hun sutten, bliver puttet, og hun lægger sig til at sove. men 10 min efter er den gal igen, sådan står det på i 2 timer HVER nat.

Hun bliver ikke taget op om natten, kun trøstet og puttet igen.
Jeg synes at vi har lavet et godt putteritual, med bad, nattøj, amning, godnatsang og så op i sengen og putte, og det går for det meste også fint, nogle dage bliver hun ked af det og det tager et kvarters tid for hende at falde i søvn, andre dage går der max 5 min.

Hun har fra hun var helt lille elsket at holde i hånden, og blive nusset på næsen, det kæmper vi også lidt med, for ja det er da vældig hyggeligt, bare ikke 20 gange om natten. Så vi er ved at lære hende at falde i søvn uden at holde i hånden, og vi synes det går ok, men kan det være det der stadig er problemet om natten, eller er hun simpelt hen sulten? Hun vil gerne have vand at drikke, men det får hende ikke til at sove bedre.

Jeg ammer hende inden jeg går i seng, og det har jeg valgt at gøre, for ellers vågner hun bare ved 1 tiden, og er så urolig til 3-4 tiden.

Har også prøvet at amme hende igen om natten, det giver ikke den store forskel. - og jeg er også lidt imod det, for jeg har ikke ammet hende om natten i et par måneder, så jeg er lidt tilbageholdende med at starte på det igen.

Hun har i perioder på en 2-3 dage sovet rigtig godt, sågar helt igennem uden opvågninger, men de urolige nætter er der hurtigt igen.

Er hun ved at udvikle sig til en mælkedranker? skal jeg holde igen med amningen?

Hun kan ikke lide almindelig mælk og erstatning, har prøvet flere gange, men hun får nærmest gåsehud af det:o)
Flaske tager hun heller ikke, men det er jo også ligemeget nu. Hun elsker vand, og drikker en 3-4-5 glas dagligt.

Om dagen er hun bare en super glad pige der kravler og stortrives. Hun tager fint på i vægt, og udvikler sig hun skal.
- det blev en lidt rodet omgang jeg her fik skrevet, men det korte af det lange... skal jeg bare lade hende helt selv bestemme hvor meget hun kan spise, og hvad med om natten, er det "bare" tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed?

Mange hilsner
mor til en superskøn datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor